Soulside Journey (Darkthrone)

Soulside Journey
Soulside Journey
Ik heb een speciale relatie met deze full-length, omdat het mijn eerste album van een Noorse band was. Helaas zijn er geen verdere redenen om deze plaat op een specifieke manier te waarderen. "Soulside Journey" zit vol met pijnlijk betekenisloze death metal. Onder meer vanwege de toenmalige exotische status, heb ik er alles aan gedaan om fan te worden van dit werk. Maar ik had geen kans.

Tegenwoordig zijn het dinosaurussen, maar in 1991 waren Darkthrone absolute beginners en wisten ze niet veel van de kunst om boeiende liedjes te schrijven. De kloof tussen hun ambities en hun capaciteiten was groter dan de afstand tussen Oslo en Hammerfest. Om preciezer te zijn, de liedjes beginnen ergens en eindigen ergens, maar ik kan geen centrale ideeën identificeren. In plaats daarvan lijkt het alsof je naar fragmenten luistert, omdat de afzonderlijke stukjes gescheurd en inconsistent lijken. Darkthrone spuugt op conventionele songpatronen en dat is niet per se slecht. Het probleem is dat de nummers geen begrijpelijke stroom creëren. Er komen te veel (middelmatige) ideeën naar boven, en erger nog, geen enkele is duidelijk gedefinieerd. Dit leidt tot behoorlijk obscure resultaten, niet in de laatste plaats vanwege een groot aantal lastige pauzes. "Grave with a View", om maar een voorbeeld te noemen, begint sfeervol met achtergrondkorenblaadjes, maar deze benadering blijft onvolledig en de volgende delen roepen geen enkele vorm van emotie op.

Kortom, ik mis betovering en snelheid. Er komen te veel traag bewegende delen voor en sommige hebben de potentie om geestelijk leed te veroorzaken. Hoe langer het album doorgaat, hoe slechter het wordt. Dit is niet zozeer een probleem van de latere nummers. Ze zijn niet beter of slechter dan zijn voorgangers. Het vervelende feit is de erkenning dat het hele album niet over geweldige composities beschikt. Met het oog op de alomtegenwoordige middelmatigheid van het songmateriaal, is het bijna nutteloos om te filosoferen over de kwaliteit van de productie. In het kort, het vervelende geluid kan niet worden afgedaan als amateuristisch of ongepast. Het heeft geen gebrek aan kracht en creëert een koude uitstraling, niet meer en niet minder.

Men kan de compositionele benadering "progressief" noemen. Nou, ik steun progressieve metal niet actief, maar ik wed dat geen enkele fan van dit subgenre deze term zou gebruiken in verband met "Soulside Journey". Het zou ook oneerlijk zijn om te spreken van "free jazz death metal", omdat Darkthrone er geen twijfel over kan uithalen, proberen hun materiaal een structuur te geven. Helaas zijn ze simpelweg niet in staat om de nummers succesvol te vormen. Telkens als ze een goede rol spelen, en er zijn ongetwijfeld een paar behoorlijk goede secties, gooien ze het weg in een kwestie van seconden en wenden zich tot andere ideeën. Het is daarom geen wonder dat het smaakvolle artwork van dit debuterende debuut zijn grootste troef blijft.

Sommige meedogenloze slimme alecks bekritiseren het Noorse duo omdat het inconsistent is. Ik geef niets om hun gekibbel, omdat Darkthrone voornamelijk albums van hoge kwaliteit levert. Maar de belangrijkste reden voor mijn gebrek aan interesse is dat ik de stilistische modificaties van de band echt waardeerde na dit halfgebakken debuut waarvan het enige kleine hoogtepunt de opener is. Ga daarom naar buiten en begeleid Fenriz en Nocturno Culto op hun reis als je dat leuk vindt. Ik blijf thuis.

Reacties