Obsessed by Cruelty (Sodom)

Obsessed by Cruelty
Obsessed by Cruelty
Ah ja, ik heb eindelijk een plaat gerecenseerd van mijn favoriete thrash metal band! Nou, ik denk niet dat Sodom enige introductie nodig heeft, na 35 jaar gesjoemeld te zijn, wordt de band voornamelijk levend gehouden door het meesterbrein Tom Angelripper tegenwoordig. Het was echter ongeveer 30 jaar geleden nog niet het geval, terwijl de almachtige Chris Witchhunter (R.I.P.) nog leefde. Sodom ging tijdens zijn lange carrière tot op de dag van vandaag veel line-up veranderingen door, waardoor de geschiedenis van de band in verschillende hoofdstukken werd gescheiden. Als een van de meest beroemde thrash metal-bands van Duitsland verwierven ze eind jaren '80 een cultstatus door platen zoals "Persecution Mania" en "Agent Orange" uit te geven met gitarist Frank Blackfire. Soms vergeten mensen echter het vroege Sodom. Ze waren een van de snelste, kwade en agressieve bands met hun jaren 80 black metal die achteraf een ontelbaar aantal bands beïnvloedde.

Na de klassieke, rauwe en gewelddadige 'In the Sign of Evil' EP vertrok Grave Violator en werd vervangen door Destructor om vast te leggen wat de eerste full-length Sodom's "Obssessed By Cruelty" zou zijn. Zoals we allemaal kunnen opmerken, is dit album twee keer opgenomen vanwege "slechte opnamekwaliteit". Om eerlijk te zijn, ben ik het daar niet mee eens, maar het is nog steeds geweldig dat we de kans hebben om twee verschillende versies te hebben. De eerste versie werd waarschijnlijk soms opgenomen tijdens het jaar 1985 en de tweede versie begin 1986 met een andere gitarist genaamd "Ahäthoor". De twee versies zijn erg gemakkelijk te vergelijken, de eerste opname heeft de gitaren begraven door de drums, en de bas is behoorlijk moeilijk om te horen. De zang van Angel Ripper is echter behoorlijk extreem en zit heel hoog in de mix langs de drums. De tweede versie is een beetje duidelijker, maar niet zo veel. De gitaren worden correct gehoord en de drums minder prominent, iets waar ik iets minder van hou, maar hoe dan ook, beide versies hebben hun kracht en zwakte en ik zou naar elk daarvan luisteren. Een ding dat je ook op de Duitse editie kunt opmerken, is dat sommige nummers sneller worden afgespeeld. Om eerlijk te zijn, dit is eigenlijk een van de meest primitieve albums uitgebracht door een extreme metal band uit de jaren 80, dus je weet een beetje wat je daar kunt verwachten, het bekijken van deze epische cover art helpt ook.

Het album begint behoorlijk soepel met een intro die bestaat uit een sinistere sfeer met een kwade stem die griezelige dingen fluistert, maar zodra het eindigt, wordt de brutaliteit rechtstreeks naar de luisteraar met "Deathlike Silence" gegooid. Een nummer dat het juiste en definitieve tempo instelt voor de hele 38-40 minuten van deze record-speelduur, snelle gitaarriff, uitstekende drumprestaties en beangstigende vocalen die de death en black metal later hebben beïnvloed. Wat ik erg interessant vond in dit album is de authenticiteit van het materiaal, de tracks zijn heel speciaal in de zin dat de structuren ongewoon zijn. Ik had problemen met het volgen van de beatwisselingen toen ik op jongere leeftijd naar dit album begon te luisteren, maar toch zijn de songs om die reden nog altijd indrukwekkend voor mij. De band besloot het "Witchhammer" -nummer van de 1984 Victims of Death-demo voor dit album opnieuw op te nemen, en met name in de tweede opname is de snelheid waarmee het nummer wordt gespeeld absurd intens! Ze speelden het lied letterlijk de helft van de tijd af toen het oorspronkelijk op de demo stond, dus het is een geweldige opname.

Ondanks mijn absolute waardering voor "In the Sign of Evil", kunnen we duidelijk de grote progressie van de band opmerken, hun songwriting en vaardigheden met hun instrumenten. Sommige eerdere fouten werden gecorrigeerd, zoals de consistentie van drums, het bijhouden van de beat en dergelijke. De nummers zijn echter over het algemeen gecompliceerder en hebben zeker gewerkt, er is een grote variëteit aan riffs te horen. Een goed voorbeeld daarvan is in tracks zoals de titeltrack, die tijdens het nummer enigszins een progressiegevoel heeft tot het einde van het gedenkwaardige refrein dat het albumconcept bepaalt. Er zijn nog steeds enkele aanstekelijke nummers zoals "Nuctemeron" en "Fall of Majesty Town" die ik om de een of andere reden op de Amerikaanse versie verkoos, de toon was beter voor deze, denk ik. Sommige nummers zijn echter bijzonder interessant, "Proselytism Real", die eruit zien als een van de favorieten van Angel Ripper om live vanuit deze plaat te spelen. Het is begrijpelijk, deze schopt veel ezels, met zijn zware en doomy delen. Het andere nummer waar ik het over heb is het laatste nummer dat aan dit album is toegevoegd voor de tweede versie, "After the Deluge". Dit is voor mij de beste toevoeging die we kunnen krijgen als een bonus van de originele tracklijst, ik weet niet waarom, maar het werd vrij snel van mijn hoogtepunt, de groeiende geweldstructuur is zo vermakelijk dat ik de beat volg van het begin tot het einde, wat niet het geval is voor alle liedjes hier, "Brandish the Scepter" bijvoorbeeld, in mijn geval.

Welnu, Obsessed By Cruelty is het laatste album met de satanische beelden en het concept voor Sodom, ze zetten af ​​toen Frank Blackfire bij de band kwam en verder ging met oorlogsgerelateerde onderwerpen. Ik ha

Reacties