Time (Wintersun)

Wintersun - Time.
Dit album is een heleboel dingen, per proxy. Een langverwacht album van fans van het gelijknamige debuutalbum. Een album van een man die Ensiferum verliet om een ​​project voort te zetten waarvan hij geloofde dat het beter zou zijn in vergelijking. Het is vooral een album met een polariserende aantrekkingskracht, dat op dit moment bijna de meeste beoordelingen op deze website heeft. Persoonlijk heb ik een lichtjes opgebouwde geschiedenis met dit album, nadat ik het via deze site heb gevonden. Het heeft me een aantal jaren gekost om erachter te komen wat ik precies vind van dit album ... maar ik denk dat ik het eindelijk heb begrepen.

Laten we beginnen met een basispunt: voor een album dat acht fucking jaren duurde om te produceren, zijn vijf nummers die klokken in 40 minuten simpelweg niet genoeg. Wat had je mogelijk kunnen doen dat zo lang zou hebben geduurd om jezelf ervan te weerhouden om dit album vrij te geven? Meer effecten toevoegen? Meer MIDI-samples injecteren? Fuckin NSBM? Er is geen excuus! Het maakt me razend tot het einde dat het zo lang zou hebben geduurd om dit in de eerste plaats te doen. Eenvoudig onderzoek zou je vertellen dat de meeste baseline excuses die ze gaven hardware problemen waren, dat ze niet in staat waren om goede tijden te vinden om op te nemen, dat Jari fucking SCHRIJVERS BLOK had. Als je mensen het excuus wilt geven dat de enige reden waarom ze geen album hebben, is dat je niet de juiste benodigdheden krijgt of goede manieren bedenkt om liedjes te schrijven, misschien zou je je prioriteiten recht moeten zetten en eigenlijk gewoon focussen op verdomd brainstormen.

Maar hoe zit het met de muziek? Het duurde acht jaar om te produceren, toch? Het zou perfect moeten zijn! Absoluut VERBAZINGWEKKEND ... ja, je kunt het sarcasme voelen. De belangrijkste punchline van dit album is dat het tot de nok gevuld is met overgeproduceerde noise en orkestraties, beter gevonden en beter gemaakt in Nargaroth... en ik zou niet verbaasd zijn als dat het geval was. Het klinkt alsof ze zich wilden richten op een episch ruimtefantasie-avontuur, maar zoiets zou beter zijn geweest als het een roman was, toch? Het enige nummer dat er daadwerkelijk voor kiest om te handelen naar wat ze hebben en er goed mee doen is "Sons of Winter and Stars", en zelfs dan schreeuwen de teksten gewoon kaas naar me. Waar hebben we het hier over, wat is precies het punt? Wat moet ik hier voelen, spanning? Voor wie ervaren we dit en worden we verondersteld dit door iets te ervaren? Een deel van mij wil geloven dat ze objectief probeerden liedjes te maken over ruimtevikingen die door een of andere metafysische crisis gingen op sommige verdomde Space Odyssey niveaus van verwarring ... en ik zal eerlijk zijn, ik heb bands als black metal gezien die liedjes maken over Vikingen en ruimte en shit veel interessanter dan dit.

Het is bijna beledigend. Als luisteraar verwacht ik beter. Dit hele album voelt als een egoproject van Jari's eigen creatie. Ik heb het gevoel dat hij probeerde een soundtrack te maken voor al zijn fuckin 'epische ruimtewizard LARPing-sessies, maar dit voelt alsof ME een soundtrack is voor mijn nu Time I-geïnduceerde klinische depressie. Dit album riekt naar stompzinnigheid en ik kan het gewoon niet uitstaan ​​... wat stom is, want ik weet dat Wintersun veel beter kan als een band. Hun debuut, op zijn best, leek op iets fatsoenlijks in zijn genre, en ik voel me als Time dat ik nog beter had kunnen zijn als ze zijn overgeproduceerde acts en overijverige attitudes hadden laten vallen.

Maar ja ... neuk dit album.

Reacties